Վերադառնալ դասընթացին
ԲացՄուգ

Դասախոսություն 15. ԻՆՉՊԵՍ ԴԻՄԵԼ ՄԻՄՅԱՆՑ

Հոգեթերապիայում կարևոր դեր է խաղում դիմելաձևը: Ինչպես ցանկացած ինֆորմացիա, դիմելաձևն, իր ֆորմալ կողմից զատ, կրում է վերլուծական իմաստներ: Դիմելաձևի վերլուծությունը կարող է կարևոր տեղեկություններ տալ թերապևտին:
 
Ցանկալի է, որ թերապևտն ու այցելուն համատեղ աշխատանքում հետևեն ոչ միայն չեզոք-բարյացակամ վերաբերմունքի պահպանմանը միմյանց նկատմամբ, այլև ջանան վերլուծության ենթարկել ցանկացած շեղում նման վերաբերմունքից: Փոխհարաբերություններում կատարյալ չեզոքություն և բարյացակամություն ունենալն անհնար է, սակայն ձգտել դրան հարկավոր է:
 
Գիտակցական մակարդակում վերլուծության կողմերն, անշուշտ, կարևորում են դա, քանի որ չեզոքությունը և բարյացակամությունն այն հիմնային որակներից են, որոնք ապահովում են աշխատանքի արդյունավետությունը:
 
Վերլուծողն աշխատանքի որակը պահպանելու համար մշտապես վերլուծում է իր հակափոխանցումները: Վերլուծվողը նույնն անել ի վիճակի չէ: Նա, մի կողմից, ցանկանում է օր առաջ ազատվել իրեն անհանգստացնող ներքին կոնֆլիկտներից, մյուս կողմից՝ դեռ պատրաստ չէ դրան:
 
Նա «դիմադրում է», քանի որ յուրովի «սերտաճել» է իր ներքին խնդիրներին, սովորել է ապրել դրանց հետ՝ նայելով կյանքին «նևրոտիզմի ակնոցով»: Նևրոտիկ պաշտպանությունները թույլ չեն տալիս նրան զարգանալ և ձեռք բերել կյանքի բավարար փորձ:
 
Հոգեախտաբանական պաշտպանական մեխանիզմները ձգտում են պաշտպանել նրան արագ փոփոխություններից, քանի որ խորքային աշխատանքներում տեմպի դանդաղությունը ցավազրկող դեր է կատարում հոգեթերապիայում: Հաճախ վերլուծվողն իր «հոգու ցավերը» մեղմելու նպատակով փորձում է «դանդաղեցնել թերապիան»՝ խաթարելով թերապևտիկ հարաբերությունները և «տեղափոխելով» դրանք կենցաղային հարթություն:
 
Դիմելաձևի վերլուծությունը կարող է բացահայտել այնպիսի կարևոր տեղեկություններ այցելուի մասին, ինչպիսիք են միջանձնային հարաբերությունների կուլտուրայի մակարդակը, հուզականության աստիճանը, հոգեվերլուծական փոխհարաբերություններում առաջացած նախապաշարմունքներն ու անձնային այլ որակները:
 
Այցելուի դիմելաձևը կարող է ունենալ հետևյալ իմաստները.
 
  • հնարավորինս հեռու մնալ հոգեվերլուծողից և հոգեվերլուծությունից,
  • հնարավորին չափ մոտենալ հոգեվերլուծողին և վերլուծությանը,
  • ցույց տալ թերապևտին իր անտարբերությունը նրա անձի նկատմամբ,
  • ցույց տալ թերապևտին իր համակրանքը կամ հակակրանքը նրա նկատմամբ,
  • ինքնահաստատվել,
  • տարբեր «օգուտներ» («երկրորդային շահեր») ստանալ այդ աշխատանքային փոխհարաբերություններից:
Դիմելաձևի միջոցով հոգեվերլուծողը կարող է.
 
  • ցուցաբերել հարգալից վերաբերմունք այցելուի նկատմամբ,
  • ցույց տալ աշխատանքային կողմերի միջև ցանկալի դիստանցիան,
  • կարևորել այցելուին և ցույց տալ նրա նկատմամբ իր դրական վերաբերմունքն՝ անկախ այցելուի «տրանսֆերային սպասումներից», ինքնագնահատականից և հոգեվիճակից:
Դիմելաձևն՝ իբրև վերլուծական գործիքակազմի բաղադրիչ մաս, նման է «թերապևտիկ դիստանցիային»: Կարելի է ասել, որ դիմելու ձևը «վերաբերվելու ձևի» արտահայտումներից մեկն է:
 
Հոգեվերլուծողի կողմից չափազանց մտերմիկ դիմելաձևը նևրոտիկ անձնավորության մոտ կարող է առաջացնել հոգեկան լարման կտրուկ անկում: Առաջին հայացքից դա լավ է և կարող է դիտարկվել իբրև շատ մարդասիրական և օգտակար մի վերաբերմունք: Իրականում, դա այդպես չէ և նույնիսկ խիստ վնասակար է վերլուծվողի համար: Վերջինս, ամենայն հավանականությամբ, կշփոթվի և կդժվարանա տարբերել իր կյանքում եղած փոխհարաբերությունները վերլուծականից:
 
Եվ հակառակը, երբ թերապևտը չափազանց պաշտոնական և սառը դիմելաձև կիրառի, այցելուի մոտ կարող են տարբեր տեսակի տագնապներ, վախեր և ավելորդ հուզական լարումներ առաջանալ: Դա, իր հերթին, կարող է լրացուցիչ արգելք հանդիսանալ առանց այն էլ դիմադրություններով լի վերլուծական աշխատանքում:
 
Վերլուծողի հմտությունը կայանում է նրանում, որ նա յուրաքանչյուր այցելուի համար գտնում և կիրառում է այն դիմելաձևը, որը կնպաստի աշխատանքի առավել արդյունավետ ընթացքին:
 
Հոգեվերլուծության մեջ չպետք է վախենալ սխալներ գործելուց: Փոխարենը հարկավոր է յուրաքանչյուր սխալ մանրամասն վերլուծել՝ այցելուի վերաբերյալ կարևոր տեղեկություններ ստանալու համար: Վերլուծական աշխատանքն ինքնին «սխալների վերլուծություն» է:
 
«Սխալներն» ու ախտանիշներն այն նյութերն են, որոնց վերլուծությունը նպաստում է ինչպես այցելուի ապաքինմանն, այնպես էլ վերլուծողի մասնագիտական զարգացմանը:
 
Աֆորիզմներ
 
Ինչպես նավն անվանես, այնպես էլ այն կնավարկի:
Ինչ ցանես, այն կհնձես:
Հարգի՛ր, որ հարգվես:
Չա՛փդ ճանաչիր:
Ջուրը մտնողն անձրևից չի վախենա:
 
Հոգեվերլուծական տեխնիկաները հոգեթերապիայում
Արա Չալիկյան
Խմբագրեց Նորա Վանյանը
Դասընթացի բովանդակություն
ՀՈԳԵՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ՄԵԹՈԴՆԵՐՆ ՈՒ ՏԵԽՆԻԿԱՆԵՐԸ ՀՈԳԵԹԵՐԱՊԻԱՅՈՒՄ