ԲացՄուգ
Դասախոսություն 15. ԻՆՉՊԵՍ ԴԻՄԵԼ ՄԻՄՅԱՆՑ
Հոգեթերապիայում կարևոր դեր է խաղում դիմելաձևը: Ինչպես ցանկացած ինֆորմացիա, դիմելաձևն, իր ֆորմալ կողմից զատ, կրում է վերլուծական իմաստներ: Դիմելաձևի վերլուծությունը կարող է կարևոր տեղեկություններ տալ թերապևտին:
Ցանկալի է, որ թերապևտն ու այցելուն համատեղ աշխատանքում հետևեն ոչ միայն չեզոք-բարյացակամ վերաբերմունքի պահպանմանը միմյանց նկատմամբ, այլև ջանան վերլուծության ենթարկել ցանկացած շեղում նման վերաբերմունքից: Փոխհարաբերություններում կատարյալ չեզոքություն և բարյացակամություն ունենալն անհնար է, սակայն ձգտել դրան հարկավոր է:
Գիտակցական մակարդակում վերլուծության կողմերն, անշուշտ, կարևորում են դա, քանի որ չեզոքությունը և բարյացակամությունն այն հիմնային որակներից են, որոնք ապահովում են աշխատանքի արդյունավետությունը:
Վերլուծողն աշխատանքի որակը պահպանելու համար մշտապես վերլուծում է իր հակափոխանցումները: Վերլուծվողը նույնն անել ի վիճակի չէ: Նա, մի կողմից, ցանկանում է օր առաջ ազատվել իրեն անհանգստացնող ներքին կոնֆլիկտներից, մյուս կողմից՝ դեռ պատրաստ չէ դրան:
Նա «դիմադրում է», քանի որ յուրովի «սերտաճել» է իր ներքին խնդիրներին, սովորել է ապրել դրանց հետ՝ նայելով կյանքին «նևրոտիզմի ակնոցով»: Նևրոտիկ պաշտպանությունները թույլ չեն տալիս նրան զարգանալ և ձեռք բերել կյանքի բավարար փորձ:
Հոգեախտաբանական պաշտպանական մեխանիզմները ձգտում են պաշտպանել նրան արագ փոփոխություններից, քանի որ խորքային աշխատանքներում տեմպի դանդաղությունը ցավազրկող դեր է կատարում հոգեթերապիայում: Հաճախ վերլուծվողն իր «հոգու ցավերը» մեղմելու նպատակով փորձում է «դանդաղեցնել թերապիան»՝ խաթարելով թերապևտիկ հարաբերությունները և «տեղափոխելով» դրանք կենցաղային հարթություն:
Դիմելաձևի վերլուծությունը կարող է բացահայտել այնպիսի կարևոր տեղեկություններ այցելուի մասին, ինչպիսիք են միջանձնային հարաբերությունների կուլտուրայի մակարդակը, հուզականության աստիճանը, հոգեվերլուծական փոխհարաբերություններում առաջացած նախապաշարմունքներն ու անձնային այլ որակները:
Այցելուի դիմելաձևը կարող է ունենալ հետևյալ իմաստները.
- հնարավորինս հեռու մնալ հոգեվերլուծողից և հոգեվերլուծությունից,
- հնարավորին չափ մոտենալ հոգեվերլուծողին և վերլուծությանը,
- ցույց տալ թերապևտին իր անտարբերությունը նրա անձի նկատմամբ,
- ցույց տալ թերապևտին իր համակրանքը կամ հակակրանքը նրա նկատմամբ,
- ինքնահաստատվել,
- տարբեր «օգուտներ» («երկրորդային շահեր») ստանալ այդ աշխատանքային փոխհարաբերություններից:
Դիմելաձևի միջոցով հոգեվերլուծողը կարող է.
- ցուցաբերել հարգալից վերաբերմունք այցելուի նկատմամբ,
- ցույց տալ աշխատանքային կողմերի միջև ցանկալի դիստանցիան,
- կարևորել այցելուին և ցույց տալ նրա նկատմամբ իր դրական վերաբերմունքն՝ անկախ այցելուի «տրանսֆերային սպասումներից», ինքնագնահատականից և հոգեվիճակից:
Դիմելաձևն՝ իբրև վերլուծական գործիքակազմի բաղադրիչ մաս, նման է «թերապևտիկ դիստանցիային»: Կարելի է ասել, որ դիմելու ձևը «վերաբերվելու ձևի» արտահայտումներից մեկն է:
Հոգեվերլուծողի կողմից չափազանց մտերմիկ դիմելաձևը նևրոտիկ անձնավորության մոտ կարող է առաջացնել հոգեկան լարման կտրուկ անկում: Առաջին հայացքից դա լավ է և կարող է դիտարկվել իբրև շատ մարդասիրական և օգտակար մի վերաբերմունք: Իրականում, դա այդպես չէ և նույնիսկ խիստ վնասակար է վերլուծվողի համար: Վերջինս, ամենայն հավանականությամբ, կշփոթվի և կդժվարանա տարբերել իր կյանքում եղած փոխհարաբերությունները վերլուծականից:
Եվ հակառակը, երբ թերապևտը չափազանց պաշտոնական և սառը դիմելաձև կիրառի, այցելուի մոտ կարող են տարբեր տեսակի տագնապներ, վախեր և ավելորդ հուզական լարումներ առաջանալ: Դա, իր հերթին, կարող է լրացուցիչ արգելք հանդիսանալ առանց այն էլ դիմադրություններով լի վերլուծական աշխատանքում:
Վերլուծողի հմտությունը կայանում է նրանում, որ նա յուրաքանչյուր այցելուի համար գտնում և կիրառում է այն դիմելաձևը, որը կնպաստի աշխատանքի առավել արդյունավետ ընթացքին:
Հոգեվերլուծության մեջ չպետք է վախենալ սխալներ գործելուց: Փոխարենը հարկավոր է յուրաքանչյուր սխալ մանրամասն վերլուծել՝ այցելուի վերաբերյալ կարևոր տեղեկություններ ստանալու համար: Վերլուծական աշխատանքն ինքնին «սխալների վերլուծություն» է:
«Սխալներն» ու ախտանիշներն այն նյութերն են, որոնց վերլուծությունը նպաստում է ինչպես այցելուի ապաքինմանն, այնպես էլ վերլուծողի մասնագիտական զարգացմանը:
Աֆորիզմներ
Ինչպես նավն անվանես, այնպես էլ այն կնավարկի:
Ինչ ցանես, այն կհնձես:
Հարգի՛ր, որ հարգվես:
Չա՛փդ ճանաչիր:
Ջուրը մտնողն անձրևից չի վախենա:
Հոգեվերլուծական տեխնիկաները հոգեթերապիայում
Արա Չալիկյան
Խմբագրեց Նորա Վանյանը
ՀՈԳԵՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ՄԵԹՈԴՆԵՐՆ ՈՒ ՏԵԽՆԻԿԱՆԵՐԸ ՀՈԳԵԹԵՐԱՊԻԱՅՈՒՄ >Դասախոսություն 15. ԻՆՉՊԵՍ ԴԻՄԵԼ ՄԻՄՅԱՆՑ
Դասընթացի բովանդակություն
ՀՈԳԵՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ՄԵԹՈԴՆԵՐՆ ՈՒ ՏԵԽՆԻԿԱՆԵՐԸ ՀՈԳԵԹԵՐԱՊԻԱՅՈՒՄ
- Դասախոսություն 1. ՆԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆ Անվճար
- Թեստ 1.
- Դասախոսություն 2. ՀՈԳԵՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ՇՐՋԱՆԱԿ, ԿԱՄ «ԿԱԴՐ» Անվճար
- Թեստ 2.
- Դասախոսություն 3. ԱՇԽԱՏԱՆՔԱՅԻՆ ՀԱՄԱՁԱՅՆՈՒԹՅՈՒՆ, ԿԱՄ «ԱԼՅԱՆՍ» Անվճար
- Թեստ 3
- Դասախոսություն 4. ՎԵՐԼՈՒԾԱԿԱՆ ԴԻՍՏԱՆՑԻԱ Անվճար
- Թեստ 4.
- Դասախոսություն 5. ԴԻՍՏԱՆՑԻԱՅԻ ԴԻՆԱՄԻԿԱՆ ԹԵՐԱՊԻԱՅԻ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ Անվճար
- Թեստ 5.
- Դասախոսություն 6. ՏՐԱՆՍՖԵՐ ԵՎ ԿՈՆՏՐՏՐԱՆՍՖԵՐ Անվճար
- Թեստ 6.
- Դասախոսություն 7. ԲԱԶՄՈ՞Ց, ԹԵ՞ ԲԱԶԿԱԹՈՌ Անվճար
- Թեստ 7.
- Դասախոսություն 8. ՍԵԱՆՍՆԵՐԻ ՀԱՃԱԽԱԿԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ Անվճար
- Թեստ 8.
- Դասախոսություն 9. ՀՈՆՈՐԱՐԸ ԵՎ ՎՃԱՐՄԱՆ ՁԵՎԵՐԸ Անվճար
- Թեստ 9.
- Դասախոսություն 10. ԵՐԱԶՆԵՐԻ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅՈՒՆ Անվճար
- Թեստ 10.
- Դասախոսություն 11. ԱԶԱՏ ԶՈՒԳՈՐԴՈՒՄՆԵՐ՝ ԱՍՈՑԻԱՑԻԱՆԵՐ Անվճար
- Թեստ 11.
- Դասախոսություն 12. ԼՌՈՒԹՅՈՒՆ Անվճար
- Թեստ 12.
- Դասախոսություն 13. ԹԵՐԱՊԻԱՅԻ ՏԵՎՈՂՈՒԹՅՈՒՆԸ Անվճար
- Թեստ 13.
- Դասախոսություն 14. ՆԵՎՐՈԶԸ ՏՐԱՆՍՖԵՐՈՒՄ, ԿԱՄ «ԲԱԼԸ ՇՈԿՈԼԱԴՈՒՄ» Անվճար
- Թեստ 14.
- Դասախոսություն 15. ԻՆՉՊԵՍ ԴԻՄԵԼ ՄԻՄՅԱՆՑ Անվճար
- Թեստ 15.
- Դասախոսություն 16. ՄԵԿՆԱԲԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԵՐԼՈՒԾՈՒԹՅԱՆ ԸՆԹԱՑՔՈՒՄ Անվճար
- Թեստ 16.
- Դասախոսություն 17. ԹԵՐԱՊԻԱՅԻ ՍԿԻԶԲՆ ՈՒ ԱՎԱՐՏԸ Անվճար
- Թեստ 17.
- Դասախոսություն 18. ԿԱՐԵՎՈՐԸ՝ ՍԵԱՆՍԻ ՎԵՐՋՈՒՄ Անվճար
- Թեստ 18.
- Դասախոսություն 19. ԽՈՍԱԿՑՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ՝ ՍԵԱՆՍԻՑ ՀԵՏՈ Անվճար
- Թեստ 19.
- Դասախոսություն 20. ՕՐԻՆԱԿՆԵՐ՝ ԹԵՐԱՊԵՎՏԻ ԱՆՁՆԱԿԱՆ ԿՅԱՆՔԻՑ Անվճար
- Թեստ 20.
- Դասախոսություն 21. ԱՐՏԱՀԵՐԹ ՀԱՆԴԻՊՈՒՄՆԵՐ Անվճար
- Թեստ 21.
- Դասախոսություն 22. ԱՐՏԱԱՇԽԱՏԱՆՔԱՅԻՆ ՀԱՐԱԲԵՐՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ Անվճար
- Թեստ 22.